روستای قره چبق بناب

آمار مطالب

کل مطالب : 121
کل نظرات : 28

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 190
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 199
بازدید ماه : 454
بازدید سال : 1885
بازدید کلی : 41784

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دیاریم بناب و آدرس bonabmath.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : یوسف
تاریخ : پنج شنبه 23 خرداد 1392
نظرات

قره‌چپق

قره‌چپق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بناجوی غربی بخش مرکزی شهرستان بناب واقع شده‌است. در این روستا امام زاده قره چپق(باباشمل يا بابا مسلم)وجود دارد که اخیرا ازسوی اداره اوقاف در حال باز سازی و توسعه است. حجت الاسلام حمیدی مدیر اداره اوقاف وامورخیریه زحمات بسیاری در باز سازی این امام زاده انجام دادند همچنین از خدمات ارزنده این بزرگوار کانون دیجتال امام حسین (ع)می باشد که با تلاش وکوشش شبانه روزی در سال 1390 به بهره برداری رسید.
اثار باستانیحمام قره چپق كه قدمت آن به دوره ي قاجار بازمي گردد، و با شماره 23044 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. قدمت این روستا به دوره اين حمام تاريخي كه قدمت آن به دوره قاجار برمي‌گردد. حمام قره چپق داراي پلا‌ن ذوزنقه اي شكل به طول تقريبي 19 متروعرض 13متر بوده و ورودي آن در ضلع جنوبي بنا قرار دارد. در اين حمام پس از ورود به دهليز به عنوان فضاي ميان بينه و بيرون، پوشش سقف به شكل تاق نيم دايره است و داخل قسمت بينه نيز دو تاق نيم دايره اي ديگر وتاق چشمه اي به چشم مي‌خورد كه در زمان حاضر تاق‌ها چهار تكه شده اند.همسطح بودن مجموعه حمام تاريخي روستاي قره چپق با زمين از ويژگي‌هاي خاص اين بناي تاريخي است.اين بناي تاريخي تا سال 1378 به عنوان حمامي عمومي روستاييان مورد استفاده بوده و پس از آن به صورت متروكه رها شده است.فعلا این حمام در حال باز سازی وترمیم است


امام زاده باب مسلم نسب امامزاده باب مسلم با چهار واسطه به امام موسي كاظم (ع) مي رسد.


جمعیت روستاي بزرگ قره چپق با بيش از نه هزار نفر جمعيت

مذهب

اسلام- 100% شیعه


قره چپق در لغت نامه دهخدا دهي از دهستان بناجو از بخش بناب شهرستان مراغه واقع در 5 هزارگزي جنوب باختري بناب و 3500گزي باختر راه ارابه رو بناب به مياندوآب . جلگه و باتلاقي و معتدل مالاريايي است . سکنه آن 1978 تن . آب آن از رودخانه صوفي چاي و محصول آن غلات ، کشمش ، بادام ، کرچک . شغل اهالي زراعت است .

 

کتابخانهدر جریان سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی، سه باب کتابخانه برای شهرستان بناب مصوب شده بود که تا کنون به علت نبود اعتبار احداث آنها راکد مانده بود، اما یک باب از آنها در شورای برنامه ریزی شهرستان مصوب شده و با اختصاص اعتبار لازم، احداث آن در «روستای قره چپق» از توابع بناب آغاز شده است.این کتابخانه با ۶۷۰ مترمربع مساحت و ۲۸۰ مترمربع زیربنا طراحی شده و برای آن یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات فرهنگی استان اختصاص یافته است.



Ad
تعداد بازدید از این مطلب: 1337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بناب شهری است در آذربایجان شرقی. درست است بناب از نظر وسعت یکی مانده به آخر در استان است ولی تمدن بزرگی را در حود جای داده است زمانی که در میاندوآب چند خانوار زندگی می کردند جمعیت بناب به1000نفر هم می رسید.داشتن مردم خوب ودلیر ومسولان کارگشته باعث پیشرفت این شهرستان شد . این شهرستان هم دانشگاه دولتی دارد وهم فرودگاهی بنام سهند را در خود جای داده استوهم پیست اتومبیل رانی موتور سواری واسب دوانی دارد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود