آمار مطالب

کل مطالب : 121
کل نظرات : 28

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 100
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 109
بازدید ماه : 364
بازدید سال : 1795
بازدید کلی : 41694

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دیاریم بناب و آدرس bonabmath.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : یوسف
تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392
نظرات

حمام مهرآباد آذربايجان شرقيحمام مهرآباد يكي از معروف ترين گرمابه هاست كه تاريخ بناي آن به دوره قاجار مي رسد و از پنج بخش تشكيل شده است. 1 – تالار رخت ركن 2 – محل نظافت 3 – تالار شستشو 4 – گرم خانه 5 – خزينه آب مجموعه مسجد و حمام مهرآباد بناب با دارا بودن تاريخ غني دوره صفويه، از جمله ابنيه ارزشمند و زيباي استان هستند و حفظ آنها براي نسل هاي آينده بسيار مهم مي باشند.

تالار بزرگ رخت كن شامل يك گنبد بزرگ و چهار گنبد كوچك و چهار طاق در چهار طرف آن است و يك حوض بزرگ سنگي نيز در زير گنبد بزرگ وجود دارد . تالار رخت كن از طريق راهروي باريكي وارد تالار استحمام مي شود كه از نظر طراحي معماري تا حدي شبيه تالار رخت كن است . در ضلع شرقي تالار استحمام ،دو اتاق با سقف گنبدي به عنوان خلوتي يا شاه نشين وجود دارد كه مخصوص استحمام افراد سرشناس بود. تالار استحمام با چهار پله ، پس از عبور از يك در كوچك وارد خزينه مي شود كه آخرين مرحله استحمام است . پس از بيرون آمدن از خزينه بايستي از حوضچه هاي كوچك آب سرد عبور كرد

آب مصرفي گرمابه از چاهي كه در كنار خزينه قرار دارد ، توسط منجنيق مخصوصي استخراج مي شد و از طريق لوله هاي باريك سفالي كه در ديوارها تعبيه شده بودند به داخل گرمابه هدايت مي شد . تاريخ بناي اين حمام مربوط به دوره شاه طهماسب است و با توجه به شيوه ساخت و مقايسه با ساير حمام ها مي توان آن را به دوره صفويه نسبت داد .

منبع:روی تصویر نوشته شده است.

حمام مهرآباد یکی از حمام‌های تاریخی شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی است که در کنار مسجد مهرآباد قرار گرفته‌است. این بنا مربوط به دوران صفویان بوده و تمام بخش‌های آن آهک‌اندود شده‌است. بنا و پایه‌های آن از سنگ لاشه و ملات ساروج و تاق‌ها و گنبدها از آجر و ملات گچ ساخته شده‌اند.

مساحت کل حمام مهرآباد حدود ۳۵ متر مربع است. رخت‌کن آن دارای گنبد مرکزی و گروخانهٔ این بنا نیز دارای گنبد آجری بوده و ۴ تاق کتکولی و ۴ گنبد عرق‌چین در ۴ سمت این گنبد به شکل غلام‌گردش قرار گرفته‌است.
منبع:ویکی پدیا
 



Ad
تعداد بازدید از این مطلب: 1057
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
حسن زرقانی در تاریخ : 1393/11/30/bonabcity - - گفته است :
دوست عزیز سلام
سپاس گذار می شویم در صورتی که لطف کنید و اطلاعات گردشگری شهر و منطقه خود را در سایت مرکز اطلاعات شهری ایران ثبت کنید تا تمام هموطنان از دیدن زیبایی های شهر شما لذت ببرند و در صورت مسافرت به استان شما به راحتی با توجه به امکانات مسیریابی آنلاین سایت به مکان های فوق دسترسی داشته باشند.
برای این کار بعد از ورود به سایت از طریق آیکون ثبت مکان این کار را انجام دهید
لطفا در صورت تمایل یا عدم تمایل به ما اطلاع دهید
مرکز اطلاعات شهری و گردشگری ایران http://www.irancityinfo.com/

با تشکر
دکتر زرقانی مدیر سایت


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بناب شهری است در آذربایجان شرقی. درست است بناب از نظر وسعت یکی مانده به آخر در استان است ولی تمدن بزرگی را در حود جای داده است زمانی که در میاندوآب چند خانوار زندگی می کردند جمعیت بناب به1000نفر هم می رسید.داشتن مردم خوب ودلیر ومسولان کارگشته باعث پیشرفت این شهرستان شد . این شهرستان هم دانشگاه دولتی دارد وهم فرودگاهی بنام سهند را در خود جای داده استوهم پیست اتومبیل رانی موتور سواری واسب دوانی دارد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود